štvrtok 3. októbra 2013

Ako začať s programovaním?

Túto otázku som si položil, keď som si prvýkrát sadol do lavice v učebni informatiky a dozvedel som sa, že budeme najbližší rok zabíjať lámaním sa so syntaxou v Pascale. V prvom momente mi prišlo zle... S odstupom času som zistil, že nezvládam ani tento primitívny jazyk (kompilátor ma nemal v láske). To, že som sa v tom úplne stratil som zistil až vtedy, keď som prešiel na Delphi (OOP) a oľutoval som, že som si ten syntax v Pascale predsa len nepozrel trochu podrobnejšie.

Teda, ak chcem skutočne pochopiť programovanie, s ktorým jazykom začať? Na výber ich máte naozaj habadej. Nedá sa jednoznačne povedať, ktorý z nich je najlepší na začiatok, pretože je to naozaj individuálne a existuje na to neúrekom rôznych názorov. Ani programátor, ktorý vyskúšal "všetky" jazyky (nepoznám takého...) vám nebude vedieť jednoznačne povedať, ktorý je ten pravý orechový.

V prvom rade je dôležité si premyslieť, ČO chcete programovať (ak chcete robiť webové stránky v HTML, tomu sa báy d wéy nehovorí programovanie) a PREČO chcete programovať. Ak sa chcete naučiť programovať len tak pre zaujímavosť, pochopiť algoritmizáciu a vedieť vyriešiť pár problémov (to je môj prípad) a je vám v podstate jedno, ktorý jazyk si vyberiete, potom je najlepšie začať s Pascalom alebo Céčkom (teraz sa niekto so mnou začne hádať).

Prečo Pascal?

Väčšina programátorov by vás možno vysmiala, pretože ak by ste chceli hľadať nejakú programátorskú budúcnosť v tomto jazyku, asi ťažko pochodíte. Pascal bol vyvinutý v roku 1968 ako didaktická pomôcka na výučbu základov programovania a aj dnes sa  aktívne využíva na stredných a vysokých školách. Na Pascale sa môžete veľmi dobre naučiť základy logického myslenia. Aj keď, tieto základy v porovnaní s nutnosťou naučiť sa poriadne horibilný syntax sú tak 20/80. Práve z tohto dôvodu väčšina programátorov zastáva názor, že Pascal už dávno patrí do starého železa a ako lepšie riešenie pre začiatočníkov navrhuje napr. C alebo Haskell (alebo iné jazyky z rady procedurálne založených), pre silnejšiu podporu na integráciu s inými jazykmi a celkovo lepším kódom.

Pascal VS C / C++?

Zástanci Céčka by ma pri vete "Pascal je pre začiatočníka lepšou voľnou ako C" asi upálili za živa. Takže, niečo také z úst ani nedostanem. Zastávam názor, že každý človek je individuálny a každému sadne niečo iné (aj podľa toho aký program sa chystá napísať). Na tému, ktorý z týchto dvoch jazykov je lepší, jednoduchší, prehľadnejší, spoľahlivejší, rýchlejší a neviem čo ešte - sa ťažko odpovedá. Iba skonštatujem, že Pascal a C sú v niektorých ohľadoch veľmi podobné.
Pokiaľ ste šikovní a nie ste leniví si trochu polámať mozgové závity, pokojne môžete etapu Pascalu preskočiť a vrhnúť sa na C a potom plynule prejsť na C++, ktorý aj v živote využijete.

Prečo nie rovno OOP?

Tí, ktorí počuli, že na stredných sa vyučuje najmä Delphi si môžu položiť otázku, prečo rovno nezačať s ním? Delphi je OOP (objektovo orientované programovanie) a naozaj sa vyučuje na školách (momentálne prežívam kruté obdobie, keď ho berieme). Delphi je "nadstavbou" Pascalu, čo zistíte až sa do neho pustíte. Najväčšou chybou Delphi je, že začiatočníka naučí zlým návykom, ktorých sa potom veľmi ťažko zbavuje.

Ďalším z rady OOP, ktorý sa dá považovať za začiatočnícky jazyk je Python. Veľa programátor ho pochvaľuje. Je jednoduchý, prehľadný a rýchly.

A na záver samozrejme, C++ .

Nech už sa rozhodnete začať s ktorýmkoľvek jazykom, najdôležitejšie je, aby vás to bavilo. Potom to už pôjde samo. Som presvedčený, že v krátkej dobe vystriedate viacero jazykov a potom, na základe porovnávania si nakoniec vyberiete ten, ktorý vám najlepšie sadne. Je na vás, čím začnete. Človek sa učí celý život a hlavne pre programátora platí ten slávny výrok "Koľko jazykov vieš, toľkokrát si človekom."

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára